torsdag 1 april 2010

Färga ägg

De två första äggen är färgade med gurkmeja, ägg tre med rödlök samt mönstrat, ägg nr fyra gullök med mönster, ägg nr fem enbart lökskal


Jag har tänkt det så många gånger men aldrig gjort det..förrän nu. Vad? Färgat ägg med naturliga färgämnen. Det lät så enkelt och bra men blev inte som jag tänkt mig. Så här löd tipset:

Gör fina påskägg

Ingredienser:
Ekologiska ägg
Lökskal från ex gul lök och röd lök
Ev grässtrå, blad, blomma som snödroppe, vintergäck eller liknande
Ev gummiband, tråd, spetstyg, tygtrasa

Variant 1
Lägg lökskal i vatten och koka äggen i dessa. Äggen får vackra melerade toner av gult, orange eller rött. Vill du ha ljusa mönster i äggen kan du innan du lägger dem i vatten vira ett gummiband runt, eller linda in ägget i en bit spetstyg.

Variant 2
Om du vill göra ägg med olika färger i samma kokbad kan du linda lökskalen och till exempel något grässtrå, snödroppe eller blad runt ägget för att skapa mönster och små klickar av andra nyanser. Ju mer lökskal desto mörkare nyans. När ägget är inlindat virar du in det i en bit tygtrasa (t ex en bit från ett gammalt lakan). Knyt snöre runt. Därefter kan flera olika äggknyten läggas i kokande vatten och få helt olika färg och utseende.

Koka äggen ca 15 minuter.
Ta upp äggen med gaffel, skölj dem rena i kallt vatten.

Tips: Om du behöver mer lökskal än du orkar äta lök - det finns ofta rikligt med lökskal i affärernas löklådor som man kan få plocka med sig i en påse.


Jag gjorde precis som det stod förutom koktiden. Jag vill kunna äta mina ägg. Och så gjorde jag en egen variant också. Jag kokade ett par ägg i gurkmeja (pulver). Mest förtjust blev jag i dem med gurkmeja och det som är kokt i enbart gullökskal. I morgon får vi se om de går att äta också :)

TÄNK OM... alla svenska hushåll kokar upp två liter vatten varje dag i en vattenkokare, istället för i kastrull på spisen..Då skulle vi spara hushållsel till över 50.000 villor (31.000 ton CO2/år) (Källa: Naturskyddsföreningen)



Ps Tipsen har jag fått härifrån..

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för tipset. Du provade olika varianter, som du radade upp i ordningsföljd med förklarande text. Su-San